
Inhoud opleiding familieopstellingen
LET OP: Het systemisch werk valt niet te sturen. Dat betekent dat ook deze opleiding afgestemd zal worden op de ervaring, het tempo en de leerwensen van de deelnemers. Het uiteindelijke programma kan dan ook afwijken per opleidingsgroep van onderstaande informatie, zodat de opleiding altijd goed aansluit op wat op dat moment leeft.
Blok 1 – Jouw wortels: het familiesysteem
Dit blok staat helemaal in het teken van het leggen van een stevige basis voor de rest van de opleiding. We maken kennis met elkaar en het familiesysteem en middels ervaringsgerichte systemische oefeningen ga je de impact van het familiesysteem in je lichaam ervaren.
In dit blok komt o.a. aan bod:
- Het kader: wat kun je allemaal wel/niet verwachten
- Een kennismaking met elkaar en het familiesysteem
- De theoretische basis van familiesystemen en hoe dit doorwerkt in je huidige leven
- De drie gewetens waarmee we werken binnen het systemisch werk
- We gaan meerdere mini-opstellingen en systemische oefeningen doen om de theorie ook direct te voelen en ervaren
Blok 2 – Ken jezelf – Innerlijke basishouding & dynamieken
Jij bent het instrument: de innerlijke basishouding van de begeleider is essentieel, daar besteden we dit blok dan ook veel aandacht aan. Ook gaan we in dit blok uitgebreid in op de dynamieken die binnen het familiesysteem kunnen voorkomen en hoe je deze mogelijk bij jezelf herkent.
In dit blok komt o.a. aan bod:
- Wat zijn je triggers, overlevingsmechanisme en welke manieren zijn er om jezelf te reguleren, incl. praktijkgerichte oefeningen
- Dynamieken binnen familiesystemen incl. (fictieve) opstellingen hoe deze te herkennen
- Systemische intuïtie en hoe deze waar te nemen
- Fenomenologisch werken
- We gaan meerdere mini-opstellingen en systemische oefeningen doen om de theorie ook direct te voelen en ervaren
Blok 3 – De opstelling begeleiden
Dit blok gaan we stap voor stap de eerste meters maken in het begeleiden van een opstelling. We werken met vraagstukken en thema’s vanuit de groep.
- Oefeningen in het afnemen van het systemisch interview, de opstelling ‘neerzetten’, onderzoeken en waarnemen en interventies toepassen in een opstelling
- Hoe ga je om met de cliënt, met representanten en wanneer iemand in een pijnstuk geraakt wordt
- Hoe werk je afgestemd met trauma en hoe ga je om met geactiveerde overlevingsmechanismen
- Wat kun je van jezelf tegenkomen wanneer je gaat begeleiden en hoe ga je daarmee om?
Blok 4 – Vlieguren maken / werken met gastcliënten
Dit blok staat in het teken van vlieguren maken. De deelnemers gaan zelfstandige van begin tot eind een opstelling begeleiden (onder begeleiding van de hoofdtrainer). Afhankelijk van de hoeveelheid vraagstukken vanuit de groep, werken we eventueel aanvullend met gastcliënten dit blok.
Blok 5 – Systemisch coachen (1-op-1 werken)
In dit blok gaan we de verschillende manieren van 1-op-1 werken oefenen, zodat je het systemisch werk ook kunt inzetten in een 1 op 1 setting in plaats van met een groep representanten.
- Werken met vloerankers
- Werken met poppetjes of andere attributen
- Optioneel: werken ‘in the mind’
Blok 6 – Andere manieren van opstellen / jouw eigen stijl
Dit blok gaan we andere manieren van opstellen ervaren en wordt je uitgenodigd je eigen stijl te ontwikkelen. Eventueel kunnen we dit blok ook nog met gastcliënten werken, afhankelijk van de vraagstukken die nog in de groep leven.
- Werken met ziekten & symptomen
- Het leven en de dood
- Werken met abstractheden
- De Beweging van de Geest
Blok 7 – Innerlijk kindwerk (a.d.h.v LIP opstellingen)
Dit blok gaan we aan de slag met innerlijk kindswerk met behulp van het Life Integration Process, ontwikkeld door Wilfried Nelles (boek: Het leven kent geen weg terug van Wilfried Nelles).
Verder komt o.a. aan bod:
- De verschillende leeftijdsfasen die we doorlopen en hoe daar verstoringen kunnen ontstaan
- Wat innerlijke volwassenheid betekent en hoe je dit in jezelf kunt waarnemen
- Wat kindstukken/kindspijnen zijn en hoe daarmee (op liefdevolle wijze) mee om te gaan
- We onderzoeken middels opstellingen hoe de volwassen jij zich verhoudt tot de verschillende levensfasen (babytijd, vroege kindertijd, pubertijd) en waar mogelijk nog aspecten van jou geïntegreerd kunnen worden
Blok 8 – Vlieguren maken / wat wil geoefend worden
Dit blok is een co-creatie. Wat wil er nog ervaren of geoefend worden? Wat leeft er nog in de groep?
Blok 9 – Jij en systemisch werk
In dit laatste blok is er de mogelijkheid voor deelnemers om zichzelf t.o.v. het systemisch werk te onderzoeken in een opstelling. Aangevuld met eventuele andere aspecten, zoals je huidige werk, een partner, een ouder of andere abstractheden.
Aan het einde van het blok worden ook de certificaten van deelname uitgereikt en maken we een leuke groepsfoto 🙂